FANDOM

Bęben basowy, centrala (ang. bass drum, drum kick) – największy bęben w zestawie perkusyjnym, który emituje najniższy dźwięk. W muzyce rockowej i metalowej często używane są dwa bębny basowe w zestawie strojone w identyczny sposób. W nowoczesnej muzyce stosuje się nierzadko również dwie centrale jednakże często o różnych głębokościach i średnicach. Centrale z reguły ustawione są prostopadle do podłoża przodem do grającego perkusisty (przodem określamy naciąg uderzany). Centrala inaczej niż tomy uderzana jest bijakiem pedału perkusyjnego, a nie pałkami. Podobnie natomiast jak tomy Ma dwa naciągi – uderzany i rezonansowy. Bardzo często w naciągu rezonansowym perkusiści wycinają otwory które powodują bardziej punktowe, skrócone brzmienie bębna. Otwory rezonansowe mają różne średnice które dobiera się w zależności od głębokości i średnicy centrali. Średnica centrali z reguły znajduje się w przedziale od 16” do 26”, głębokość natomiast w przedziale od 14” do 22” (pomijam nietypowe rozwiązania). Małe średnice stosowane są z reguły do muzyki spokojniejszej (jazz) większe średnice do ostrzejszej (rock, metal, punk). Obręcze bębna basowego są wykonane zazwyczaj z drewna.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki